This page is hosted for free by cba.pl, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 5.83 PLN.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
  

SŁOWNIK POJĘĆ ZWIĄZANYCH Z TRENINGAMI KARATE.

(DLA POCZĄTKUJĄCYCH)

Wyrazy w nawiasach zapisane są po polsku-fonetycznie – czyli tak jak je się wymawia .

 

REI ! – (rej) – ukłon który zwyczajowo wykonuje się przy każdym wejściu na salę treningową i przy każdym jej opuszczaniu , zawsze twarzą do środka Sali.

Ukłony wykonywane są również przed i po każdym ćwiczeniu , jeśli ćwiczenie jest w parach, to kłaniamy się partnerowi.Tradycyjne ukłony składa się też w czasie ceremonii rozpoczęcia i zakończenia każdego treningu .

 

DOJO (dodżo )-sala treningowa. SENSEI (sensej) mistrz , nauczyciel sztuk walki

SEMPAI – asystent, starszy uczeń

KIHON- technika , techniki.

UKE – blok

UCHI (uczi) – uderzenie

TSUKI lub ZUKI – cios prosty(pchnięcie) ręką

GERI lub KERI – kopnięcie

DACHI (daczi) – pozycja – ustawienie nóg

 

MUSUBI DACHI (musubi daczi) – pozycja zasadnicza, w której wykonywane są ukłony.W tej pozycji pięty stóp są złączone a palce rozłączone .

YOI DACHI (joj daczi) – pozycja gotowości zajmowana przed ćwiczeniem , walką lub wykonaniem formy. W tej pozycji stopy są lekko rozsunięte na szerokość bioder i barków , równolegle do siebie .Pięści lekko zaciśnięte , przed sobą , leciutko odsunięte od ud .

KIBA DACHI (kiba daczi) – pozycja ,,jeźdźca” bo człowiek który w niej stoi , wygląda jakby siedział na koniu lub na beczce . Nogi są szeroko rozstawione , kolana ugięte , stopy ustawione równolegle , jak w poprzedniej pozycji .

ZENKUTSU DACHI (zenkutsu daczi) – pozycja wykroczna.

W tej pozycji jedna noga jest wystawiona do przodu , palce obydwu stóp ustawione są frontalnie , czyli palcami do przodu ( UWAGA! Najczęstszym błędem w tej pozycji , jest skręcanie tylnej stopy i ustawianie jej bokiem).Przednia noga ,czyli noga wykroczna , obowiązkowo musi być zgięta w kolanie .

UWAGA ! WE WSZYSTKICH TYCH POZYCJACH PLECY SĄ PROSTE !!!

KIERUNKI :

MAE (maj) w przód , do przodu. USHIRO (usziro) w tył, do tyłu, z tyłu. YOKO (joko) w bok, z boku .

STRONY :

HIDARI –lewa , w lewo. MIGI –prawa , w prawo. AGE –w górę , wznoszący. OTOSHI (otoszi) w dół , opadający lub GEDAN – dolny .

 

POZIOMY , STREFY. Człowiek w Karate , dzieli się na 3 poziomy czy strefy.

GÓRNY – JODAN (dżodan) – głowa i szyja.

ŚREDNI środkowy CHUDAN (czudan) – od szyji w dół do pasa.

GEDAN –dolny – od pasa w dół do stóp.

Dlatego przy wykonaniu technik, oznacza się czy zapowiada zawsze poziom w którym tą technikę się używa .

TECHNIKI :

1.BLOKI – UKE .

AGE  UKE – blok wznoszący  – ręką podbijamy rękę atakującą do góry .

SOTO UKE – blok boczny – ręką zbijamy rękę atakującą z boku do boku , czyli na przykład – prawą ręką w lewą stronę, lub lewą ręką w prawą stronę.

GEDAN BARAI UKE – blok zagarniający w dół . Słówko Barai oznacza zagarniecie . Niski atak ręką lub nogą zbijamy ukośnie z góry w dół .

2.CIOSY –TSUKI lub ZUKI .

OI TSUKI JODAN (oi tsuki dżodan) cios prosty na poziom górny.

OI TSUKI CHUDAN (oi tsuki czudan) cios prosty na poziom średni.

KOPNIĘCIA –GERI lub KERI .

MAE GERI np.: CHUDAN (maj geri czudan) – kopnięcie proste do przodu, na poziom średni .

KUMITE –WALKA.

Na poziomie początkowym jest to ćwiczenie  przygotowujące do użycia technik walki . Nazywa się GO-HON KUMITE. Wykonuje się go w parach .Ćwiczacy stają twarzą do siebie, na odległość wyciągniętych ramion . Atakujący zajmuje pozycję HIDARI ZENKUTSU DACHI czyli lewą pozycje wykroczną i zapowiada atak , np.: OI TSUKI JODAN !…-broniący się (jeśli jest gotowy do obrony odpowiada: OSS! To słówko oznacza zgodę , akceptację , potwierdzenie .Wtedy atakujący wykonuje 5 kroków i 5 ataków na poziom który zapowiedział . Zaczyna zawsze prawą ręką i nogą. Broniący się , zawsze zaczyna z pozycji YOI (joj) ,,gotowości” i zawsze odstawia najpierw prawą nogę w tył, wykonując zawsze blok lewa ręką ! Piątą czyli ostatnią technikę w serii , obydwaj wykonują obowiązkowo  z okrzykiem ! Serie w ćwiczeniu są 3. Wykonuje się je kolejno najpierw 1 raz na poziom górny ,potem 2 razy na poziom średni . Są to dwa ciosy i jedno kopnięcie. Czyli jest razem 6 serii , tak żeby każdy z ćwiczących mógł wykonać zadania w ataku jak i w obronie

KATA – FORMA.

Ćwiczenie to wykonuje się indywidualnie . Ćwiczący staje w pozycji MUSUBI DACHI – podaje nazwę formy jaką będzie wykonywał , kłania się , staje w pozycji YOI DACHI  i zaczyna ćwiczenie . W przypadku początkujących, pierwszą formą jakiej się uczą jest „TAYKYOKU SHODAN” (Taj kjoku szodan). Używa się w niej tylko dwu technik .: bloku GEDAN BARAI i ciosu OI TSUKI CHUDAN.

PRZEBIEG ĆWICZENIA – RUCH PO RUCHU .

1.     Zwrot stóp i bioder w lewo i wystawienie lewej nogi (HIDARI ZENKUTSU DACHI) z jednoczesnym blokiem GEDAN BARAI lewą ręką.

2.     Krok do przodu prawą nogą i cios prawą ręką na poziom średni(brzuch!) OI TSUKI CHUAN.

3.     Spojrzenie w tył przez prawe ramię i zwrot w tył , prawą nogą do pozycji (MIGI ZENKUTSU DACHI)  z jednoczesnym blokiem GEDAN BARAI prawą ręką .

4.     Krok do przodu lewa nogą i cios lewą ręką.

5.     Zwrot w lewo w bok ,lewą nogą i blok lewą ręką GEDAN BARAI.

6.     i 7 i 8 .- to 3 kroki i  3 ciosy  na poziom średni OI TSUKI CHUDAN. Zaczyna prawa potem lewa i kończy znów prawa. Ostatnia 3-cia technika z głośnym okrzykiem ! Następnie (uwaga !-najtrudniejszy moment ćwiczenia!) obrót dookoła własnej osi na prawej  przedniej nodze i wystawienie lewej nogi z jednoczesnym blokiem lewą ręką GEDAN BARAI od tej chwili ,wszystko powtarza się na nowo czyli jakbyśmy zaczęli ćwiczenie od początku – czyli lewa blok , prawa cios , zwrot w tył i prawa blok a lewa cios , zwrot w lewo w bok –lewa blok i 3 ciosy w brzuch ! 3 -ci  z okrzykiem ! I Obrót wokół własnej osi i znów lewa blok a prawa cios , zwrot w tył przez prawe ramię i prawa blok a lewa cios. Pozycja YOI, Pozycja MUSUBI DACHI –ukłon, na chwilę jeszcze raz  PozycjaYOI  i koniec ćwiczenia.

Uwaga ! W tym ćwiczeniu , wszystkie bloki wykonuje się na skos, z góry w dół  – czyli lewą ręką od prawego barku do lewego kolana , lub prawą ręką od lewego barku do prawego kolana. Wszystkie ciosy wykonuje się na poziom średni czyli w brzuch!

Ćwiczący porusza się w pozycji ZENKUTSU DACHI . Cały czas plecy są prosto!!! W pozycjiZENKUTSU  DACHI nie odrywamy pięty od podłogi i nie skręcamy stopy – tylnej nogi bokiem!!!

OSS !