Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
  

SŁOWNIK POJĘĆ ZWIĄZANYCH Z TRENINGAMI KARATE.

(DLA POCZĄTKUJĄCYCH)

Wyrazy w nawiasach zapisane są po polsku-fonetycznie – czyli tak jak je się wymawia .

 

REI ! – (rej) – ukłon który zwyczajowo wykonuje się przy każdym wejściu na salę treningową i przy każdym jej opuszczaniu , zawsze twarzą do środka Sali.

Ukłony wykonywane są również przed i po każdym ćwiczeniu , jeśli ćwiczenie jest w parach, to kłaniamy się partnerowi.Tradycyjne ukłony składa się też w czasie ceremonii rozpoczęcia i zakończenia każdego treningu .

 

DOJO (dodżo )-sala treningowa. SENSEI (sensej) mistrz , nauczyciel sztuk walki

SEMPAI – asystent, starszy uczeń

KIHON- technika , techniki.

UKE – blok

UCHI (uczi) – uderzenie

TSUKI lub ZUKI – cios prosty(pchnięcie) ręką

GERI lub KERI – kopnięcie

DACHI (daczi) – pozycja – ustawienie nóg

 

MUSUBI DACHI (musubi daczi) – pozycja zasadnicza, w której wykonywane są ukłony.W tej pozycji pięty stóp są złączone a palce rozłączone .

YOI DACHI (joj daczi) – pozycja gotowości zajmowana przed ćwiczeniem , walką lub wykonaniem formy. W tej pozycji stopy są lekko rozsunięte na szerokość bioder i barków , równolegle do siebie .Pięści lekko zaciśnięte , przed sobą , leciutko odsunięte od ud .

KIBA DACHI (kiba daczi) – pozycja ,,jeźdźca” bo człowiek który w niej stoi , wygląda jakby siedział na koniu lub na beczce . Nogi są szeroko rozstawione , kolana ugięte , stopy ustawione równolegle , jak w poprzedniej pozycji .

ZENKUTSU DACHI (zenkutsu daczi) – pozycja wykroczna.

W tej pozycji jedna noga jest wystawiona do przodu , palce obydwu stóp ustawione są frontalnie , czyli palcami do przodu ( UWAGA! Najczęstszym błędem w tej pozycji , jest skręcanie tylnej stopy i ustawianie jej bokiem).Przednia noga ,czyli noga wykroczna , obowiązkowo musi być zgięta w kolanie .

UWAGA ! WE WSZYSTKICH TYCH POZYCJACH PLECY SĄ PROSTE !!!

KIERUNKI :

MAE (maj) w przód , do przodu. USHIRO (usziro) w tył, do tyłu, z tyłu. YOKO (joko) w bok, z boku .

STRONY :

HIDARI –lewa , w lewo. MIGI –prawa , w prawo. AGE –w górę , wznoszący. OTOSHI (otoszi) w dół , opadający lub GEDAN – dolny .

 

POZIOMY , STREFY. Człowiek w Karate , dzieli się na 3 poziomy czy strefy.

GÓRNY – JODAN (dżodan) – głowa i szyja.

ŚREDNI środkowy CHUDAN (czudan) – od szyji w dół do pasa.

GEDAN –dolny – od pasa w dół do stóp.

Dlatego przy wykonaniu technik, oznacza się czy zapowiada zawsze poziom w którym tą technikę się używa .

TECHNIKI :

1.BLOKI – UKE .

AGE  UKE – blok wznoszący  – ręką podbijamy rękę atakującą do góry .

SOTO UKE – blok boczny – ręką zbijamy rękę atakującą z boku do boku , czyli na przykład – prawą ręką w lewą stronę, lub lewą ręką w prawą stronę.

GEDAN BARAI UKE – blok zagarniający w dół . Słówko Barai oznacza zagarniecie . Niski atak ręką lub nogą zbijamy ukośnie z góry w dół .

2.CIOSY –TSUKI lub ZUKI .

OI TSUKI JODAN (oi tsuki dżodan) cios prosty na poziom górny.

OI TSUKI CHUDAN (oi tsuki czudan) cios prosty na poziom średni.

KOPNIĘCIA –GERI lub KERI .

MAE GERI np.: CHUDAN (maj geri czudan) – kopnięcie proste do przodu, na poziom średni .

KUMITE –WALKA.

Na poziomie początkowym jest to ćwiczenie  przygotowujące do użycia technik walki . Nazywa się GO-HON KUMITE. Wykonuje się go w parach .Ćwiczacy stają twarzą do siebie, na odległość wyciągniętych ramion . Atakujący zajmuje pozycję HIDARI ZENKUTSU DACHI czyli lewą pozycje wykroczną i zapowiada atak , np.: OI TSUKI JODAN !…-broniący się (jeśli jest gotowy do obrony odpowiada: OSS! To słówko oznacza zgodę , akceptację , potwierdzenie .Wtedy atakujący wykonuje 5 kroków i 5 ataków na poziom który zapowiedział . Zaczyna zawsze prawą ręką i nogą. Broniący się , zawsze zaczyna z pozycji YOI (joj) ,,gotowości” i zawsze odstawia najpierw prawą nogę w tył, wykonując zawsze blok lewa ręką ! Piątą czyli ostatnią technikę w serii , obydwaj wykonują obowiązkowo  z okrzykiem ! Serie w ćwiczeniu są 3. Wykonuje się je kolejno najpierw 1 raz na poziom górny ,potem 2 razy na poziom średni . Są to dwa ciosy i jedno kopnięcie. Czyli jest razem 6 serii , tak żeby każdy z ćwiczących mógł wykonać zadania w ataku jak i w obronie

KATA – FORMA.

Ćwiczenie to wykonuje się indywidualnie . Ćwiczący staje w pozycji MUSUBI DACHI – podaje nazwę formy jaką będzie wykonywał , kłania się , staje w pozycji YOI DACHI  i zaczyna ćwiczenie . W przypadku początkujących, pierwszą formą jakiej się uczą jest „TAYKYOKU SHODAN” (Taj kjoku szodan). Używa się w niej tylko dwu technik .: bloku GEDAN BARAI i ciosu OI TSUKI CHUDAN.

PRZEBIEG ĆWICZENIA – RUCH PO RUCHU .

1.     Zwrot stóp i bioder w lewo i wystawienie lewej nogi (HIDARI ZENKUTSU DACHI) z jednoczesnym blokiem GEDAN BARAI lewą ręką.

2.     Krok do przodu prawą nogą i cios prawą ręką na poziom średni(brzuch!) OI TSUKI CHUAN.

3.     Spojrzenie w tył przez prawe ramię i zwrot w tył , prawą nogą do pozycji (MIGI ZENKUTSU DACHI)  z jednoczesnym blokiem GEDAN BARAI prawą ręką .

4.     Krok do przodu lewa nogą i cios lewą ręką.

5.     Zwrot w lewo w bok ,lewą nogą i blok lewą ręką GEDAN BARAI.

6.     i 7 i 8 .- to 3 kroki i  3 ciosy  na poziom średni OI TSUKI CHUDAN. Zaczyna prawa potem lewa i kończy znów prawa. Ostatnia 3-cia technika z głośnym okrzykiem ! Następnie (uwaga !-najtrudniejszy moment ćwiczenia!) obrót dookoła własnej osi na prawej  przedniej nodze i wystawienie lewej nogi z jednoczesnym blokiem lewą ręką GEDAN BARAI od tej chwili ,wszystko powtarza się na nowo czyli jakbyśmy zaczęli ćwiczenie od początku – czyli lewa blok , prawa cios , zwrot w tył i prawa blok a lewa cios , zwrot w lewo w bok –lewa blok i 3 ciosy w brzuch ! 3 -ci  z okrzykiem ! I Obrót wokół własnej osi i znów lewa blok a prawa cios , zwrot w tył przez prawe ramię i prawa blok a lewa cios. Pozycja YOI, Pozycja MUSUBI DACHI –ukłon, na chwilę jeszcze raz  PozycjaYOI  i koniec ćwiczenia.

Uwaga ! W tym ćwiczeniu , wszystkie bloki wykonuje się na skos, z góry w dół  – czyli lewą ręką od prawego barku do lewego kolana , lub prawą ręką od lewego barku do prawego kolana. Wszystkie ciosy wykonuje się na poziom średni czyli w brzuch!

Ćwiczący porusza się w pozycji ZENKUTSU DACHI . Cały czas plecy są prosto!!! W pozycjiZENKUTSU  DACHI nie odrywamy pięty od podłogi i nie skręcamy stopy – tylnej nogi bokiem!!!

OSS !